Jak SUP z bazą SUSDB rozmawiać nie chciał

 

Serwer SUP (Software Update Point) Configuration Manager-a wykorzystuje w istocie usługę WSUS. WSUS oczywiście potrzebuje bazy danych, która może być umieszczona na „prawdziwym serwerze SQL”, bądź na Windows Internal Database. Bywają jednak przypadki, gdy SUP nie może skontaktować się z bazą i w logu Configuration Manager zostawia brzydko wyglądające wpisy:

 

 

W takiej sytuacji naturalne jest sprawdzenie, czy baza danych istnieje i czy jest dostępna przez sieć. Okazuje się, że chociaż baza istnieje i jest dostępna (dla sprawdzającego administratora), to z punktu widzenia serwisu SMS_WSUS_CONTROL_MANAGER już tak nie jest. Dalsze tropienie ujawnia w logu zapis:

„System.Data.SqlClient.SqlException (0x80131904): Cannot open database „SUSDB” requested by the login. The login failed.”

 

Ponieważ uprawnione do bazy WSUSDB powinno być konto komputera (konto serwera WSUS), więc dalsze poszukiwania po stronie serwera SQL ujawniły, że w stosunku do bazy SUSDB konto to miało rzeczywiście zbyt małe uprawnienia:

 

 

Zaznaczenie roli webService bardzo szybko uzdrowiło serwer SUP, który po niedługim czasie zaczął prawidłowo działać.

 

 

W tym przypadku tradycyjnie oskarżani o wszelkie nieprawidłowości: firewall (zapora sieciowa) oraz program antywirusowy byli zupełnie niewinni, a cała niesprawność wynikała z nieprawidłowego ustawienia (konfiguracji) po stronie bazy SQL.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *