Bez względu na sposób aktualizacji kolekcji, za każdym razem gdy aktualizacja następuje wymaga to pracy serwisu składowego SMS_COLLECTION_EVALUATOR. Ewentualne nieprawidłowości w pracy tego serwisu nie są zbyt oczywiste, choć czasem objawiają się w uporczywym trwaniu ikonek kolekcji z klepsydrą (nie reagują na polecenie Refresh).
Ewentualne podejrzenia odnoście serwisu aktualizującego kolekcje możemy sprawdzić za pomocą narzędzia CEViewer (Collection Evaluator Viewer) znajdującego się w „przyborniku administratora CM”, czyli w katalogu Tools\ServerTools wewnątrz katalogu instalacyjnego Configuration Managera (Site Server).
Po uruchomieniu programu trzeba podłączyć do Site Server-a.
Następnie można zobaczyć informacje dotyczące aktualizacji według terminarza (Full Evaluation) lub przyrostowej (Incremental Evaluation).
Dość interesujące jest zestawienie procentowe, które pokazuje najbardziej „kosztowne” aktualizacje. Gdy dotyczy to jakiejś niestandardowej kolekcji może świadczyć o nieoptymalnie dobranej regule przynależności.
Kolekcje, które pokazywane są zarówno w widoku Full, jak i Incremental mają włączone oba mechanizmy aktualizacji równocześnie.
Narzędzie może pokazać także kolejki aktualizacji (o ile występują).
Program CEViewer nie pokaże jednak prawidłowo kolejki, gdy kolekcja o błędnie skonstruowanym zapytaniu wywołuje błąd serwisu, widać to dopiero w logu colleval.log.
W tym przypadku błąd sprowokowany został przez nieprawidłową konstrukcję zapytania WQL, którego nawet wyświetlić nie można:
Pamiętając o ograniczeniach narzędzia, warto pamiętać o istnieniu programu podającego informacje o aktualizacji kolekcji.